Vulkanen, Baños, andere baños en zon, zee & strand - Reisverslag uit Máncora, Peru van Gitty en Wilco Hul - WaarBenJij.nu Vulkanen, Baños, andere baños en zon, zee & strand - Reisverslag uit Máncora, Peru van Gitty en Wilco Hul - WaarBenJij.nu

Vulkanen, Baños, andere baños en zon, zee & strand

Blijf op de hoogte en volg Gitty en Wilco

20 Oktober 2013 | Peru, Máncora

Buenas tardes!

Daar zijn we weer met een update voor de geïnteresseerden! We zitten inmiddels in Peru, maar we hebben ook nog wat in Ecuador gedaan, dus daar zullen we mee beginnen.

Vanuit Chugchilan zijn we met de bus naar Baños gegaan (Wilco met een kleine kater van de avond ervoor.....de eigenaar vd Black Sheep Inn had er zin in ;), in bier dan hè). Met de laatste dollars die we nog hadden (je kon in t kleine gehucht niet pinnen) hebben we voorkomen dat we om 3.00u 's nachts de bus vanuit Chugchilan moesten nemen, dus het eerste stukje hadden we nog een fraaie bolide tot onze beschikking!
Uiteindelijk in de middag aangekomen bij ons nieuwe hostel Magic Stone in Baños, waar we vanaf de volgende ochtend steeds een super ontbijt hadden. Na een paar weken zoet wit brood, snak je soms naar een ouderwetse lekkere bruine boterham!

Hoogtepunten van Baños waren onze wandeling door de jungle met de eigenaar vh hostel, die ontzettend veel wist te vertellen over alle inheemse stammen in Ecuador en mooie verhalen had over het verloren Inca goud wat in dat gebied zou moeten liggen (het is nog steeds niet gevonden, ondanks vele expedities o.a van de overheid).
Verder ligt Baños aan de voet van de Tungurahua vulkaan, omdat het vaak bewolkt is, kun je hem lang niet altijd zien. Maar op een middag hadden we mazzel en was t helder, dus zijn we naar een uitzichtpunt gereden met onze buren van het hostel, Karl en Karin uit Groenland.
Nu zou je denken, wat is er boeiend aan zo'n vulkaan, heel Ecuador ligt er vol mee?! Maar deze is bij tijd en wijlen actief en zo ook toen wij er waren, dus we hebben genoten van het uitbraken van as en lava en al het donderde geluid wat daar bij komt kijken, indrukwekkend (vooral als je weet dat je eronder slaapt :).

Andere hoogtepunten waren paragliden en het laboratorium....
Dit stukje is voor de veterinairen onder ons (die zijn gewend aan verhalen over dit onderwerp, alle anderen die er niet tegen kunnen: je mag het overslaan.....):
Het laboratorium.....uiteraard worden we allemaal wel eens ziek als we 6 mnd op reis zijn (tenminste als je Gitty heet), meest voorkomend is dan het fenomeen, zoals het mooi in het GGD boekje staat: "reizigersdiarree".....
Dus in Baños was het dan zover, Git was ziek. Zoals Marloes t goed wist te verwoorden, er was een dringende noodzaak om de wc binnen een straal van 10 meter te hebben. Tot zover....maar toen kwam de eigenaar van het hostel met het verhaal dat er in het dorp vaak parasitaire infecties voorkomen. Okeeeh...dus....heel fijn! En je kon t heel makkelijk laten nakijken in het lab, je hoefde alleen maar even een bakkie op te halen bij de farmacie.
NOU, laat dat makkelijk maar weg! Wilco naar die farmacie toe (helemaal blij dat hij in zijn beste Spaans dat bakkie had weten te scoren), komt hij terug met (ik moest even knipperen met mijn ogen) een super ieniemienie klein bakje!! Oja en een gratis ijslollie stokje....
Zelfs mn oordopjes zitten nog in een groter bakje! Maar conclusie van het verhaal, daar moest HET dus in. Zelfs honden eigenaren krijgen van ons iets fatsoenlijkers mee en die kunnen het gewoon van de straat af schrapen (ja..., de niet veterinairen onder ons waren gewaarschuwd!), want die hond hangt niet boven een plee met een plas water erin!!
Maar goed, eind goed al goed: de uitslag was: negativo
Het verdere hoe en wat laten we maar in het midden :)

Dus, waar waren we gebleven? Wilco heeft zichzelf nog van een berg gestort met een parachute. Grappige bij de landing was, dat de instructeur veel kleiner was en Wilco dus moest rennen en hij met zijn beentjes in het luchtledige zat te maaien.
Nadat ik weer een beetje opgeknapt was, durfden we het weer aan om verder af te dalen naar Guayaquil en van daaruit zijn we met de bus de grens over gestoken naar Peru, waar we nu aan het strand zitten in het plaatsje Mancora.
Hier schijnt de zon volop, dus heerlijk aan het strand gebakken, dagje gesurft en verder biertjes en cocktails gedronken (lang leve happy hour!).
Straks gaan we met de bus naar Trujillo en dan zien we van daar uit weer verder!

Hasta pronto!

Wil en Git

Wist je dat....
...Ecuadorianen enorm kunnen voordringen?
...dit voor hen de normaalste zaak vd wereld is?
...ze je dus ook gewoon aankijken alsof er niets aan de hand is?
...dit rete irritant is!!!?
...we inmiddels in 9 hostels hebben geslapen?
...we hierbij 12 bedden hebben uitgetest?
...de gemiddelde dagebesteding in ecuador 72 euro was?
...we al lekker bruin aan het worden zijn!?

• 20 Oktober 2013 - 17:27

Veronique:

Ola!! Wat een avonturen weer! Lijkt me ontzettend gaaf om daar te gaan paragliden, en zeker als je dan langer bent dan de instructeur haha, zal zeker wel een grappig gezicht zijn geweest. Gelukkig gaat het nu weer beter met je Git, zodat jullie weer gezond verder kunnen en er hopelijk geen last meer van krijgen, zodat je weer met die rare bakjes komt te zitten.. ;) Geniet nog van jullie reis en we blijven de avonturen volgen! Liefs Veronique

• 21 Oktober 2013 - 19:20

Keith:

seems fair....gitty went to the pharmacy in quito for your ankle....you go to the lab there for her...ummmm.....intestinal issues......glad tests were negative.
    enjoy the beaches of Peru and hope u guys have a great time at machu picchu!

• 21 Oktober 2013 - 20:18

De Koele:

Hopperdepop, ik kom net van de wc als ik dit lees. Dus. Ik zit nu ook op tien meter van het toilet, maar ik denk maar zo dat ik er vanavond niet meer naartoe hoef. Voor zover dat. Kopje koffie? Lekker.

Gaaf te horen joh. Al heel wat foto's gezien en appjes te lezen, nu ook een reactie via de blog. Fantastische verhalen. Ik herinner me nu ook onze parachutesprong weer. Op Texel welteverstaan, dus niet geheel te vergelijken met Zuid-Amerika. Maar wat gaaf, echt.

Aan deze kant van de oceaan alles helemaal in orde. De jongens doen het goed, gisteren verjaardag gevierd van moeders (73), Elles gezellig avondje eten met collega's. Woensdag bezoekje John Mayer en daarna paar dagen Budapest. Ook erg zin in. Gaaf man!

Geniet de komende weken en test lekker wat bedden uit.

Oh ja, mooi om te lezen dat Keith ook een spoedcursusje Nederlands heeft gehad en aangesloten is op de reisverhalen nu :)

Adios en hasta la pasta.
    Chris

• 23 Oktober 2013 - 19:13

Rianne En Peter:

Hoi Wil en Git,

Goh wat ziet dat er super mooi uit zeg! En wat een gave verhalen! Nou geniet lekker van de zon, biertjes en de cocktails! Drink er eentje extra van ons.
    Oja aan deze kant van de wereld ook nog nieuws: wij verwachten een zoon!
    Tot de volgende update,

Rianne en Peter

• 29 Oktober 2013 - 16:19

Lia:

Wat een mooie verhalen. En dat veterinaire verhaaltje vind ik prachtig om te lezen. Wat maken jullie veel mee. Hier in het roege bos de storm goed overleefd. Jullie huis staat nog fier overeind. Groetjes van ons allemaal.

• 29 Oktober 2013 - 21:31

Willemijn:

Hee lieve Gitty en Wilco,

Wat een mooie verhalen! Super om te lezen hoe jullie genieten van al het moois wat er op jullie pad komt. En heel fijn dat je weer beter bent Gitty, na het diarree- en bakjesavontuur!

Geniet met volle teugen!

Liefs, Willemijn

• 25 November 2013 - 17:09

Gitty En Wilco Van Den Hul:

Hoi Elizabeth!

Wat leuk om op deze manier weer van elkaar te horen! Ben jij ook op reis in Z-Amerika? Ik heb zelf geen facebook (lekker ouderwets, ik weet t :), dus ik heb mijn zus (geeske) gevraagd of ze op jouw facebook wilde reageren, zodat we op die manier emails kunnen uitwisselen. Had t haar al een tijdje terug gevraagd, dus weet niet of je dit inmiddels gezien hebt?

Groetjes Gitty

• 25 November 2013 - 17:09